Tijd in Suriname
Tijd in Nederland

Na 45 jaar onafhankelijkheid is het Surinaams Belastingrecht nog steeds geschoeid op de Nederlandse Belastingbeginselen. Aan u om en fiscale balans op te maken van de verschillen/overeenkomsten en de voor- en nadelen.

Ik nodig u uit om te bellen/mailen bij vragen of een vrijblijvend (fiscaal) gesprek. Ik ben telefonisch bereikbaar op 06-15021005 of per email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Introductie

Mijn naam is Narendre Moenesar, geboren in Suriname op 6 oktober 1970. In 1991 ben ik naar Nederland verhuisd om mijn studie voort te zetten. Ik heb gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden en de Fiscale Academie Belastingadviseurs. Achtereenvolgens heb ik gewerkt bij een middelgroot, klein en grote accountants- en belastingadvieskantoor. Als laatste bij KPMG. Inmiddels ben ik al 6 jaar zelfstandig actief als belastingadviseur. Specialist in fiscale advisering/begeleiding bij onroerend goed in Nederland – Suriname en overige landen.

Samenwerking met Intervast:

Sinds medio 2020 ben ik een onafhankelijke samenwerking aangegaan met Intervast. Deze samenwerking is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en een win-win situatie. Enerzijds maakt Intervast gebruik van mijn kennis om hun administratie en fiscaliteit te optimaliseren en anderzijds maak ik gebruik van hun netwerk en kantoorruimte om groei te realiseren. Voornemen is om vanaf 2021 ook mensen op te leiden in de vastgoed sector, communicatie Nederland /Suriname en administratieve- en fiscale dienstverlening.

Fiscale rubriek: Surinaams belastingrecht

Het Surinaams Belastingrecht is gebaseerd op de Nederlandse belastingbeginselen. Er zijn hier en daar wat verschillen en ondersteunende wetten die het fiscaal beleid van Suriname vormen. Een bekend voorbeeld hiervan is De Investeringswet 2001. Deze wet geeft fiscale voordelen, zoals willekeurige afschrijving op een bedrijfsmiddel. Opvallend is dat ook verbetering van grond als een investering in een bedrijfsmiddel wordt gezien. Voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen is het bijhouden van een regelmatige jaarlijkse boekhouding.

Inhoud en werking

De belastingwetten die een grote groep belastingplichtigen raken betreft de inkomstenbelasting (zowel particulieren en lichamen), de Wet Omzetbelasting, de Wet Loonbelasting en de Investeringswet.

De belangrijkste bron van het Surinaams belastingrecht is de wetgeving. Er is geen belastingjurisprudentie (rechterlijke uitspraken), omdat Suriname geen belastingrechter kent. Voor verduidelijking van wet- en regelgeving wordt daarom aangehaakt bij de Nederlandse jurisprudentie en vakliteratuur. Suriname kent een Raad van Beroep die fiscale procedures in gang kunnen zetten, maar deze is momenteel niet actief.

Stel dat je niet eens bent met een aanslag. Dan kan je bezwaar maken. Als je niet eens met de uitspraak op bezwaar dan eindigt je rechtsgang.

Binnenlands belastingplichtigen:

Natuurlijke personen woonachtig in Suriname worden belast voor hun wereldinkomen. Als wereldinkomen worden ook de rente- en huuropbrengsten uit het buitenland als inkomensbron gezien. Voor de huuropbrengsten uit buitenlandse onroerend goed is er een mogelijkheid om voorkoming van dubbele belasting aan te vragen bij de Surinaamse aangifte. Noemenswaardig is ook dat opbrengst van onverdeelde boedel ook als een inkomensbron wordt aangemerkt.

Buitenlands belastingplichtigen:

Natuurlijke personen die niet woonachtig zijn in Suriname, maar wel genieters zijn van binnenlands onzuiver inkomen. Het binnenlands inkomen wordt gehaald uit onroerende zaken gelegen in Suriname, roerend kapitaal (bijvoorbeeld renteopbrengsten bij schuldvordering), onderneming en arbeid. Opmerkelijk is dat buitenlands belastingplichtigen geen recht op aftrek hebben van buitenlandse belastingen.

Belastingtarieven:

Het inkomstenbelastingtarief loopt van 8 tot en met 38 procent. Vanaf een inkomen van SRD 32.839 geldt het tarief van 38%.

De omzetbelasting kent de volgende tarieven. Basisgoederen zijn vrijgesteld, 10% voor levering en invoer van goederen, 8% voor het verrichten van diensten en 25% voor levering en invoer van luxe goederen.

Belastingverdragen:

Suriname heeft slechts twee belastingverdragen. Belastingverdrag met Nederland uit 1975 en Indonesië uit 2013.

Investeringswet 2001:

Deze wet dateert uit tijdperk Venetiaan en was een onderdeel van het meerjaren ontwikkelingsprogramma. Deze wet is in het leven geroepen om een gunstig investerings- en ondernemingsklimaat in Suriname te stimuleren. In het kort zijn de fiscale en niet fiscale voorzieningen als volgt.

Basisvoorwaarden:

  • Investering in bedrijfsmiddel
  • Ondernemer
  • Regelmatige boekhouding
  • Actief in sector: landbouw, veeteelt, visserij, aquacultuur, mijnbouw, toerisme (muv casino), bosbouw, industrie, handel, bouwnijverheid, dienstverlening en beroepsvervoer.

Fiscale voorzieningen:

  • Willekeurige afschrijving;
  • Aftrek fictieve rente van 6-10% voor geïnvesteerd eigen vermogen;
  • Investeringsaftrek van 10 of 20%;
  • Vrijstelling Inkomstenbelasting (Taks Holidays);
  • Vrijstelling invoerrechten en omzetbelasting;
  • Vermindering Loonbelasting;
  • Verliescompensatie Inkomstenbelasting.

Niet fiscale voorzieningen:

  • Vergunningen voor het overmaken van gelden;
  • Versneld verlenen van huisvestings-, tewerkstellings en in-en uitvoervergunningen.
  • Het aanstellen van een accountmanager voor actieve begeleiding in Suriname

Tot slot:

In deze eerste rubriek heeft u een inzage gekregen in het Surinaams Belastingrecht. Bij de eerst volgende fiscale rubriek ga ik in op het Nederlands Belastingrecht. En dan specifiek over fiscale behandeling van het wereldinkomen van Nederlands ingezetenen met onroerend goed in Suriname.

Contact

Locatie

Van Marumstraat 43
2562 LR Den Haag

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van onze aanbiedingen en tips? Schrijf u dan in voor onze digitale nieuwsbrief. Uiteraard kunt u uzelf altijd weer afmelden.